FANDOM

I hvert nummer av tegneseriebladet M er det dedikert et antall sider til en webcomic. Siden er kjent som "Mads presenterer:" hvorav navnet til webcomicen kommer etterpå. I håp om flere forslag fra M-forumets brukere, foreslo Mads Eriksen selv (Nettmøte 07 - spørsmål kalt VG-Cats) at det skulle opprettes en egen webcomic-tråd hvor brukerne kunne foreslå og diskutere. Tråden ble opprettet av forumbruker berd89 (Det Store Webcomic Topicet) og deretter gjort til en sticky av administrator haavard. Da tråden etter hvert fikk inn mye forslag, ble det flere sider med lenker - noe som gjorde det vanskeligere å finne frem alle forslagene og se hva som allerede hadde blitt foreslått.

Hva er webcomics? Rediger

Webcomics er kort og godt tegneserier som har sitt opphav på Internettet. Vanligvis er slike tegneserier hovedsaklig for brukere av internett. I Amerika er det mulig å leve av å lage en slik webcomic, takket være aviser som kjøper rettigheter og reklame på nettsiden. Et eksempel vil være webcomic'en xkcd.

De mest populære webcomic'ene kan man ofte finne i diverse aviser/nyhetsblad i verden. I Norge er det kun tegneseriebladet M som faktisk har fast trykk av webcomic - Wulffmorgenthaler, The Perry Bible Fellowship og Dork Tower, som også blir oversatt til norsk (bokmål) før publisering.

Webcomics publisert i M Rediger

Fra 2007, etter nummer:

  1. White Ninja
  2. Cyanide and Happiness
  3. Wondermark
  4. Skinny Panda
  5. Butternutsquash
  6. Alien Loves Predator
  7. Bob the Angry Flower
  8. Cat and Girl
  9. Dinosaur comics
  10. Little gamers

Foreslåtte webcomics (ikke publisert i M) Rediger

Tilfeldig wiki