FANDOM

Seamus

Seamus, slik han opptrer første gang i serien

Seamus er en skotte som har figurert i en rekke M-striper. Figuren opptrådte for første gang 20. juli 2005[1], da Mads skulle vise at M ikke bare handlet om tant og fjas, men også drøftet alvorlige sammfunnsspørsmål. Samus var innhyret som politisk ekspertkommentator. I denne stripen ble leserne presentert for Seamus' standardreplikk, «Ach, ya pantswearin' mother's boy». Det ble også fortalt at Seamus har en stålplate operert inn i panna, samt at han hater Celtic FC. Grunnen til at han hater Celtic er at han er fan av Rangers F.C., den andre store fotballklubben fra Glasgow i Skottland. Disse to klubbene er bitre rivaler.

Seamus går til vanlig i en kilt og en t-skjorte med det skotske flagget. Han snakker bredt skotsk, og det kan til tider være vanskelig å forstå hva han sier. Dette gjorde Mads noe med i stripen fra 25. juli 2005[2], da han hadde et lite engelskkurs der han oversatte ting Seamus sa. Oversettelsene bærer preg av at Mads nedjusterer det svært grove språket til Seamus.

Etter å ha presentert Seamus i stripen sin, sendte Mads ham ut for å takle Dagfinn Høybråten, i det Høybråten holder en heller diffus tale om at KrF respekterer homofiles rettigheter [3]. Senere sendes Seamus ut for å ta seg av Håkon Moslet, i det han skal til å sette sangen «Milkshake» på maksimal rotasjon fram til julaften.[4]

Seamus har også senere opptrådt i diverse striper. Blant annet deltok han i Idol den 15. februar 2006[5], med en fotballsang til klubben Rangers F.C., akkompagnert av sekkepipe.

KilderRediger

  1. M-stripen fra 20. juli 2005
  2. M-stripen fra 25. juli 2005
  3. M-stripen fra 22. juli 2005
  4. M-stripen fra 26. juli 2005
  5. M-stripen fra 15. februar 2006

Se ogsåRediger

Tilfeldig wiki