FANDOM

Storebrors datahjørne: Storebror gir dataråd og anbefaler Linux-distribusjoner

M-stripe fra laurdag 13 mai 2006

Utgivelse
laurdag 13 mai 2006

Generelt
Medvirkende:  Storebror
Hovedreferanse:  Linux
Stripetype:  Striper hvor leserne bidrar
Stripen er en del av en serie
  • [[]]

HandlingRediger

Rute 1 Rute 2 Rute 3 Rute 4
Broren til Mads forklarer man blir kvitt adware ved å drive ut Windows og installere Linux. Broren til Mads forklarer man kan fjerne XPSP2 ved å sprøyte diesel inn i kabinettet, frese over rota med en stubbefjerner (og at man må installere Linux). Broren til Mads anbefaler distroene «Gentoo til deg og Ubuntu til bessmorra di». Broren til Mads forklarer at man tar bort trojanere ved å gni dem med fleskesvor som man graver ned i hagen ved midnatt (eller installerer Linux).

T-skjortereferanserRediger

  • Storebror er iført en lyseblå T-skjorte dekorert med en gul hai og teksten «Shark». Et Frank Zappa-album har tittelen «The Yellow Shark», men om det er noen sammenheng her er kun spekulasjon.
    • Denne T-skjorten er en type som var ganske vanlig en periode. Det fantes da både gensere og T-skjorter med en slik gul hai på. Den er ingen referanse til noe som helst, kanskje bortsett fra at Mads mener storebroren bruker kjipe klær som sjelden refererer til noe som helst.

Detaljer i stripa som er viktige for handlingenRediger

  • Broren til Mads er Linux-entusiast.
  • Ubuntu er en brukervennlig distribusjon av Linux.
  • Gentoo er for mer avanserte brukere.

Detaljer i stripa som ikke er viktige for handlingenRediger

  • Bakgrunnen i hver rute er «Store brors data hjørne» [sic].
  • Storebrors kroppsspråk i rute 2 kan ha likhetstrekk med en uanstendig gest. (Mads lager en lignende gest i 20061004.)
  • Til tross for storebrors begeistring for operativsystemet omtaler han det konsekvent som Linux – ikke GNU/Linux.

TolkningerRediger

Mads' eldre bror er seriens Linux-mann og gjennom flere striper får operativsystemet Windows gjennomgå av hans vrede. Det er også velkjent at det ikke eksisterer virus/malware-problemer i Linux som det gjør i Windows.

Ubuntu og Gentoo er to distribusjoner av Linux. Når storebror sier «Ubuntu til bessmorra di», sikter han trolig til at Ubuntu er kjent for å være veldig brukervennlig – så brukervennlig at til og med en bestemor kan bruke det.

Se også Rediger

  • 20070206, Storebror anmelder Windows Vista

Eksterne lenkerRediger

StikkordRediger

Storebror, data, Linux, Ubuntu, Gentoo, Windows, virus, «Ida, Tjøme», «Gøran, Ytteren», «Einar, Mo», «Peder, Halsa» Fet tekst

Tilfeldig wiki