FANDOM

M-stripen fra laurdag 24 september 2005

M-stripe fra laurdag 24 september 2005

Utgivelse
laurdag 24 september 2005

Generelt
Medvirkende:  Mads
Stripetype:  Mads forklarer
Stripen er en del av en serie
  • [[]]

HandlingRediger

Rute 1 Rute 2 Rute 3 Rute 4
Innledning. Mads forklarer forskjell på lege, doktor og kombinert lege og doktor. Frankenstein er ikke monsteret, men navnet på «doktoren» som skapte monsteret. Et knippe doktorer man helst ikke vil ha noe å gjøre med.

Merk: det er ikke skillelinjer mellom de enkelte «rutene». Stripen er et avbrudd fra den dramatiske kaffekannehistorien.

Mads forklarer forskjellen på leger (person som har studert medisin og som hjelper deg dersom du har slått deg eller er syk), doktorer (personer som har studert veldig lenge, skrevet lang avhandling og har doktorgrad) og kombinert lege og doktor. Legene har et klassisk «legespeil»/«pannespeil» festet til hodet.

T-skjortereferanserRediger

  • Mads: rød «M»-t-skjorte
  • Doktoren i «rute to» har t-skjorte med Tux, den kjente Linux-maskoten.

Referanser til populærkulturenRediger

«Rute 3»

Frankenstein er fra en roman av Mary Shelly. I romanen er Victor Frankenstein en vitenskapsmann med overdreven sans for opplivning av døde legemer. Senere, kanskje særlig som følge av filmene fra 1930-tallet, er Frankenstein tatt i bruk som navnet på monsteret Victor Frankenstein skapte.

«Rute 4»

Styr unna disse doktorene:

  • Dr. Robotnik – skurk fra Sega-spillene om Sonic the Hedgehog
  • Dr. Doom – tegneserieskurk skapt av Stan Lee og Jack Kirby
  • Doctor Who – TV-serie om tidsreisende doktor
  • Spin Doctors – nokså populær musikkgruppe fra tidlig 1990-tall, hadde hits med (særlig) «Two Princes» og «Little Miss Can't Be Wrong». De var hverken leger eller doktorer. En «spin doctor» er som forsøker å vri et budskap i en bestemt retning.

Annet Rediger

  • Madammen har doktorgrad i kjemi og driter derfor i Hippokrates, se 20060204.
  • Mads ble veldig glad i landets helsearbeidere etter at han hadde problemer med blindtarmen, men det skjedde først noen måneder etter denne stripen, se f.eks. 20060129.
  • Mads og Øyvind diskuterer hva man kan ta doktorgraden i i 20061004.

StikkordRediger

leger, doktorer, misforståelse, monster

Tilfeldig wiki